Alla inlägg under februari 2012

Av Katarina Andersson - 26 februari 2012 09:12

Ser små knubbiga barn som för glatta livet jagar betygen i
form av lockande färggranna bokstäver som svävar framför dem när min hjärna
börjar bearbeta den franske dietisten Pierre Dukan uttalande i en ny bok där
han föreslår att elever ska få bättre betyg om de lyckas få ner sitt BMI till
acceptabel nivå. En undran som ploppar upp är om det inte vore bättre att
införa mer aktiv rörelse i skolan som exempelvis fler timmars idrott i veckan,
och naturligtvis, utifrån den enskilde elevens förutsättningar. Lite simning
eller en rask promenad är bättre än inget. Alla kan inte bli fotbollsproffs som
Zlatan eller höjdhoppare som Patrik sjöberg.

De som skulle gynnas om förslaget någonsin skulle bli
verklighet är de elever som lever i en familj med redan goda matvanor där
övervikten kanske inte är det stora problemet i vardagen. Men för de stackarna
som har föräldrar som själv dras med övervikt och inte ser detta som ett stort
problem. För dem är det kanske en naturlighet att äta snabbmat, ett sätt att
unna sig något extra i vardagen, och inget som ses vara grunden till deras allt
större kroppshydda som döljs under bylsiga joggingbyxor och en stor T-shirt. Se
bara alla dessa engelska dokusåpor där man ska lära överviktiga barn som lider
av sin fetma att ändra sina matvanor och gå ner i vikt. Hur många av deras
föräldrar har ett acceptabelt BMI? Jag kan höra era svar utan att ens vara i
närheten av er, det är inte många. Hade det i dessa barns fall hjälpt att lära
dem näringslära i skolan? Nä, troligen inte. Det hade bara lett till ett allt
större utanförskap för att man inte anses vara normalviktig.

Utan att låta pekpinnen vina över Dukans näsa som kanske skulle
behöva växa ut lite för att kunna tänka ett steg längre. Men då kanske hans BMI
överstiger acceptabel nivå, inte vet jag. Beklagar hans inställning till att detta
skulle vara rätt väg till att minska övervikten på dagens barn. Tanken är god
men förutsättningen för att med dietens hjälp kunna få ner sitt BMI till
acceptabel nivå är inte lika för alla. Eleverna kan lära sig hur mycket som
helst om god och näringsriktig föda på skoltid men väl hemma är det familjens
som präglar elevens matvanor.

Uttalandet är diskriminerande för elever och föräldrar vilken
kan leda till allvarliga ätstörningar i jakten på skönhetsideal och den
betygshets som råder. Och hur är det egentligen, gör barn som vi säger eller
gör de som vi gör?

Av Katarina Andersson - 22 februari 2012 08:07

Oron smyger sig sakta men säkert in i min kropp inför den nalkande tentan. Trots att jag verkligen har kontroll på mig själv och pluggar effektivt under dagen, precis som jag skulle skött mitt arbete om jag arbetat, och avslutar dagen med tanken att idag har jag lärt mig något, att jag varit jätteduktig kommer oron under nattens timmar. Alla ord, olika teorier smyger sig in i mina drömmar och gör så att min sömn blir orolig. Jag vet att alla som studerar känner en viss oro men det är så förbaskat jobbigt. Önskat att fredagen och tentan varit överstökad så att lugnet kan infinna sig igen.Men detta är livet, vill du nå något får du kämpa för det och detta är något jag verkligen vill uppnå, ett självförverkligande om en utbildning på högskolenivå som jag inte vågade som ung när den sociala fobin slog till och jantelagen fick sitt grepp över mig. Ännu en dag fylld av pluggande för att bli lite klokare sen väntar ett slitsamt pass på gymmet, Body Combat, för att ge kroppen en genomkörare och få ner stressnivån. Kanske får jag en natt med rofylld sömn om jag tar i lite extra,,,vem vet.

Av Katarina Andersson - 4 februari 2012 17:57

Lördagen har varit en bra dag. Frukost i lugn och ro med kaffe, smörgås och en dagstidning full av nyheter som bara ville bli lästa. Närmare middag var det tid för en avslappnande massage och därefter ett medlemsmöte med föreningen Stopp. Detta var något nytt för mig, att möta andra människor som varit ute för samma sak som jag själv har varit. Men jag hade inte behövt nervös innan jag gick dit för alla som var där var vanliga människor som du och jag. Det kommer nog att bli fler gånger. Nu väntar makens goda middag som doftar ljuvligt med ett glas cider till. Sen blir det väl soffan med melodifestival vid åtta-tiden.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards